The Measure of a Man: differenze tra le versioni

Da Wikitrek.
Vai alla navigazione Vai alla ricerca
(→‎Note: Phillipa Louvois nomina Picard e Riker come controparti nel processo dicendo che ha preso i due più alti ufficiali della nave del difensore. È comunque strano che, per un'audizione di tale importanza, si scelgano due persone con limitate conoscenze giuridiche.)
Riga 86: Riga 86:


* Nell'episodio [[Where Silence Has Lease|Dove regna il silenzio]], la dottoressa [[Katherine Pulaski|Pulaski]] afferma che nel CV di Data c'è scritto che lui è vivo. Ulteriore riprova che tutta la questione è già stata affrontata e risolta.
* Nell'episodio [[Where Silence Has Lease|Dove regna il silenzio]], la dottoressa [[Katherine Pulaski|Pulaski]] afferma che nel CV di Data c'è scritto che lui è vivo. Ulteriore riprova che tutta la questione è già stata affrontata e risolta.
* [[Phillipa Louvois]] nomina [[Jean-Luc Picard|Picard]] come difensore di Data, dicendo che è l'<i>ufficiale anziano</i> (senior officer) presente sulla Base Stellare. Ma l'ordine di trasferimento di Data sotto il comando di [[Bruce Maddox|Maddox]] gli viene consegnato da un Ammiraglio, quindi sulla base è presente un ufficiale <i>più anziano</i> di Picard.


* Nel corso dell'udienza, [[William Riker|Riker]] spegne Data utilizzando l'interruttore che ha alla base della schiena.<br />Ma Data ha mostrato quell'interruttore solo alla dottoressa [[Beverly Crusher|Crusher]], nell'episodio [[Datalore]], chiedendole di non divulgare l'informazione.
* Nel corso dell'udienza, [[William Riker|Riker]] spegne Data utilizzando l'interruttore che ha alla base della schiena.<br />Ma Data ha mostrato quell'interruttore solo alla dottoressa [[Beverly Crusher|Crusher]], nell'episodio [[Datalore]], chiedendole di non divulgare l'informazione.

Versione delle 07:51, 13 giu 2023

Menu-tng.pngStagione 2 di The Next Generation
Numero di produzione: 135
Première americana: {{{EpisodiData USA}}}
Première italiana: {{{EpisodiData ITA}}}
Sequenza di trasmissione: 35
Prima TV USA: {{{EpisodiUSA}}}
Week Of della prima trasmissione USA: 13.02.1989
Prima TV su NBC: {{{EpisodiNBC}}}
Prima TV su UPN: {{{EpisodiUPN}}}
Prima TV su Italia Uno: 15.12.1994
Prima TV su (Canal) Jimmy: {{{EpisodiCJ}}}
Prima TV su Amazon Prime Video: {{{EpisodiAmazon}}}
Prima TV su La 7: {{{EpisodiL7}}}
Prima trasmissione sulla RAI: {{{EpisodiRAI}}}
Prima trasmissione su Tele Venezia: {{{EpisodiTLV}}}
Prima TV su Telemontecarlo: {{{EpisodiTMC}}}
Prima TV su CBS All Access: {{{EpisodiCBSAll}}}
Prima TV su Netflix: {{{EpisodiNetflix}}}
Sequenza di trasmissione su Rete Quattro: {{{EpisodiR4}}}
Codice del The Next Generation Companion: mm
DVD europeo in cui è presente l'episodio: 3
VHS britannica dell'episodio: 18 (PG)
Storia: Melinda M. Snodgrass
Sceneggiatura: {{{EpisodiTPY}}}
Screenplay: {{{EpisodiScreenplay}}}
Regia: Robert Scheerer
Musica: Dennis McCarthy
Produttore: {{{EpisodiProduttore}}}
Coproduttore: {{{EpisodiCoproduttore}}}
Produttore esecutivo: {{{EpisodiProd.Exec.}}}
Produttore associato: {{{EpisodiProd.Assoc.}}}
Consulente esecutivo: {{{EpisodiCons.Exec.}}}
Costo di produzione: {{{EpisodiCosto}}}
Incassi al botteghino: {{{EpisodiIncassi}}}
Durata: {{{EpisodiDurata}}}
Titolo nella collana La pista delle stelle: {{{EpisodiPST}}}
Titolo italiano: La misura di un uomo
Titolo italiano scelto da Telemontecarlo: {{{EpisodiIT (TMC)}}}
Titolo spagnolo: La medida de un hombre
Titolo francese: Etre ou ne pas être
Titolo tedesco: Wem gehört Data? (Di chi è Data?)
Titolo giapponese: Ningen no Joken (Term of Man)
Titolo portoghese: {{{EpisodiPT}}}
Titolo brasiliano: O Valor de um Homem
Titolo afrikaans (Sudafrica): {{{EpisodiZA (af)}}}
Titolo zulu (Sudafrica): {{{EpisodiZA (zu)}}}
Sonoro: {{{EpisodiSonoro}}}
Effetti speciali: {{{EpisodiSFX}}}
Rating americano: {{{EpisodiRating USA}}}
Titolo nell'edizione italiana in DVD: {{{EpisodiDVDITA}}}
Titolo provvisorio: {{{EpisodiPRO}}}
Titolo italiano proposto dallo STIC: {{{EpisodiSTIC}}}
Data delle versioni dello script: 14.12.1988
Data delle riprese: {{{EpisodiRIP}}}
Anno della timeline: {{{EpisodiTimeline}}}

Personaggi e interpreti

Personaggi e interpreti

Navigatore episodi

< Precedente Successivo >
A Matter of Honor The Dauphin

Modifica i dati nella pagina della entità su DataTrek

The Measure of a Man è un Episodio di The Next Generation.

Trama

Data Stellare 42523.7: Bruce Maddox ha studiato per anni il lavoro di Noonien Soong e adesso vuole migliorare le sue teorie sui cervelli positronici.

Per fare ciò, e permettere alla Federazione di costruire altri androidi positronici, ordina il trasferimento di Data ai suoi ordini per poterlo smantellare ed esaminare con cura.

L'esperimento interessa Data, ma vi sono molti pericoli connessi al suo disassemblaggio.

L'androide però, nonostante la sua incertezza, non può rifiutare, visto che è considerato proprietà della Federazione.

Picard rifiuta la situazione: Data è un essere senziente e non una cosa di cui si può disporre a piacimento ed è disposto ad andare fino in fondo, anche a costo di portare il caso davanti ad una Corte di Giustizia.


Sezioni

In questo episodio...

  • Debutta il gioco del poker in The Next Generation. L'idea è dell'autrice Melinda Snodgrass, che però inizialmente aveva previsto una scena nel teaser in cui Riker e Wesley cercavano di insegnare il nuoto a Data in una piscina. In realtà l'idea del poker settimanale è poi piaciuta molto, tanto da essere presa in prestito in vari episodi da diversi autori.

Note

  • La scrittrice Melinda Snodgrass, al suo debutto in The Next Generation, ha attinto alla propria esperienza di avvocato per la trama di questo episodio.
  • Con ogni probabilità, il titolo deriva da quello di un saggio del 1981 del biologo americano Stephen Gould intitolato The Mismeasure of Man (Amazon); in questo saggio l'autore attacca i test di intelligenza, in quanto li giudica antiscientifici.
  • La citazione scritta da Picard «When in disgrace with fortune in men's eyes, I all alone beweep my outcast state» è di uno dei sonetti di Shakespeare.
  • Phillipa Louvois nomina Picard e Riker come controparti nel processo dicendo che ha preso i due più alti ufficiali della nave del difensore. È comunque strano che, per un'audizione di tale importanza, si scelgano due persone con limitate conoscenze giuridiche.
  • Secondo quanto detto nell'episodio, le caratteristiche peculiari che deve possedere un essere per ritenerlo senziente sono intelligenza, consapevolezza e coscienza.
  • Durante il dibattimento vengono elencate le onorificenze di Data, così come era accaduto durante il processo a Kirk in Court Martial e in entrambi i casi il pubblico ministero vuole interrompere la lista mentre la difesa pretende che venga completata.
  • Il libro che Worf regala a Data quando l'androide rassegna le sue dimissioni dalla Flotta Stellare è The Dream of the Fire di K'Ratak [T:20:24].
  • Non abbiamo mai saputo se il lavoro di Maddox sul tentativo di replicare gli androidi di tipo Soong, come Data, sia proseguito con qualche successo.

47

  • L'udienza avviene in data stellare 42527.4 [T:25:32].

Technobabble

  • Il codice di identificazione di Riker è «theta alpha 2737 blue enable» [T:24:49].
  • Durante il processo, Data afferma di avere una capacità di elaborazione di 60 trillioni di operazioni al secondo.
    Probabilmente sembravano un'enormità quando l'episodio è stato scritto, ma è solo 100 volte più veloce di un moderno smartphone come l'iPhone X...
  • Durante il processo, Data afferma di avere una capacità di memoria totale di 800 quadrillioni di bit, ovvero 1000 Terabyte.
    E' pochissimo, se consideriamo che Data ha memorizzato ogni singolo istante della sua vita, a partire dall'attivazione su Omicron Theta in data stellare 15087 (2 febbraio 2338).

Blooper

  • Durante la partita a poker Miles O'Brien indossa i gradi di Tenente [T:0:46].
  • All'inizio si vede che l'Enterprise ruota attorno alla stazione, la quale ruota su se stessa. Quando Picard incontra la donna la prima volta, sono davanti ad una finestra in cui si vede l'Enterprise in movimento, ma le stelle sono ferme [T:03:12].

YATI

  • Scopo dell'udienza preliminare è stabilire se Data sia o meno un essere senziente. Ma visto che è un ufficiale della Flotta Stellare, questa questione non avrebbe dovuto essere affrontata quando si è iscritto all'Accademia?
  • Nell'episodio Dove regna il silenzio, la dottoressa Pulaski afferma che nel CV di Data c'è scritto che lui è vivo. Ulteriore riprova che tutta la questione è già stata affrontata e risolta.
  • Nel corso dell'udienza, Riker spegne Data utilizzando l'interruttore che ha alla base della schiena.
    Ma Data ha mostrato quell'interruttore solo alla dottoressa Crusher, nell'episodio Datalore, chiedendole di non divulgare l'informazione.
  • Nel corso del processo, Data viene definito "il primo e l'unico della sua specie", ma la Flotta Stellare a questo punto sa che il primo a venire creato è stato Lore, e non essendo certa di cosa gli sia capitato dopo che è fuggito con l'Entità Cristallina, non può nemmeno affermare che sia l'unico…

Versione italiana

  • Nei sottotitoli italiani a [T:21:12] Geordi è scritto Geordy.
  • Durante il dibattimento, Riker descrive Data come «un intreccio di reti neutrali ed algoritmi euristici» [T:29:09].

Premi

  • Nomination per il Writers Guild Award.

Citazioni

Picard: Your Honor, Starfleet was founded to seek out new life. Well, there it sits! [T:38:59]

Louvois: Is Data a machine? Yes. Is he the property of Starfleet? No. We have all been dancing around the basic issue. Data have a soul? I don't know that he has. I don't know that I have! But I've got to give him the freedom to explore that question himself. It is the ruling of this court that Lieutenant Commander Data has the freedom to choose. [T:39:56]

Maddox: He is remarkable.
Louvois: You didn't call him "it". [T:41:12]


Script

  • Nello script non era previsto ci fosse la Pulaski tra i giocatori della partita a poker, ma solo La Forge, Data, O'Brien e Riker.
  • Prima dell'arrivo in plancia dell'ammiraglio Nakamura erano previste le seguenti scene che descrivono il suo arrivo a bordo della nave.
5    INT. TRANSPORTER ROOM (OPTICAL)

        Riker watches as Picard, Admiral Nakamura, and Maddox
        BEAM ABOARD. SOUND EFFECT in the b.g. as Nakamura is
        piped aboard.

                                        PICARD
                        Admiral, Commander Maddox, allow
                        me to introduce my first officer,
                        Commander William Riker.

                                        NAKAMURA
                        Pleasure, Commander.

        They shake hands and begin walking toward the doors.

                                        PICARD
                        How long has it been since we've
                        seen each other?

                                        NAKAMURA
                        You'd just been assigned as an
                        ensign aboard the old Reliant.

                                        PICARD
                                (lightly)
                        Oh yes, and I seem to remember
                        a certain young lieutenant who
                        had harsh words about snap
                        inspections, and the admirals who
                        pulled them.

                                        NAKAMURA
                        The situation changes when you've
                        got the admiral's stripes.

        The party steps through the doors and into the
        Enterprise corridor.

6    INT. CORRIDOR

                                        NAKAMURA
                        There isn't an officer in
                        Starfleet who wouldn't give his
                        right leg to be where you are -- Captain
                        of the Starship
                        Enterprise. I'm no different.
                        I just have the power to get
                        aboard.

                                        PICARD
                        Happy to have you, Admiral.

        They enter the turbolift.

7    INT. TURBOLIFT

                                        PICARD
                        Bridge. Congratulations on your
                        appointment. Command of a
                        Starbase.

                                        NAKAMURA
                        Thank you, but I miss a ship.
                        A bit of advice, Captain. Don't
                        ever become an admiral. They make
                        you an administrator.

        They arrive, and step out onto the bridge.
  • Dopo che Picard riceve l'ordine di trasferimento di Data dall'Enterprise alla base stellare 173, nello script era previsto il seguente colloquio tra Picard e l'ammiraglio Nakamura.
9    INT. CAPTAIN'S READY ROOM - VIEWSCREEN (OPTICAL)

        Admiral Nakamura on the screen. Picard eyes him with
        some hostility.

                                        NAKAMURA
                        Look, it's a transfer, like any
                        other transfer.

                                        PICARD
                        No, it's not. This is one of my
                        key officers, and he's been
                        removed without consulting me.

                                        NAKAMURA
                        I'm sorry about that, but
                        Commander Maddox's work in
                        robotics is considered critical
                        by Starfleet Command. Think
                        what's at stake here. If
                        Commander Maddox can succeed in
                        duplicating Noonien Soong's work
                        other captains on other ships
                        would have the advantage you now
                        enjoy: a Data on every bridge.
                        You don't want Data transferred,
                        fine. There's an easy solution.
                        Have him work with Commander
                        Maddox. Nakamura out.
  • Il testo legislativo del XXI secolo cui fa riferimento il Capitano Phillipa Louvois, secondo il quale Data deve essere considerato proprietà della Flotta Stellare, nello script è «Acts of Gould»
    (probabilmente come omaggio a Stephen Gould, come indicato nelle note), mentre nell'episodio è «Acts of Cumberland».
  • La scena del colloquio tra Picard e Data a [T:10:54] nello script contiene alcune battute che non sono presenti nell'episodio. Le parti in grigio sono le battute presenti nell'episodio.
                                        <span style="color:#C0C0C0;">PICARD
                        Please, sit down. We've got a
                        problem.

                                        DATA
                        I find myself in agreement with
                        that assessment of the situation,
                        sir.

                                        PICARD
                        Your service to this ship has been
                        exemplary. I don't want to lose
                        you.</span> 

                                        DATA
                        I am pleased to hear you say so.
                        Thank you.

                                        PICARD
                        There is a solution which presents
                        itself.

                                        DATA
                        Yes, sir?

                                        PICARD
                        Undergo the procedure, then the
                        transfer order becomes moot.

                                        <span style="color:#C0C0C0;">DATA
                        I will not submit to this
                        procedure.

        Picard rises, and seats himself on the corner of the
        desk, closing the distance with Data.

                                        PICARD
                        Data, I understand your objections
                        to this procedure, but I also have
                        to consider Starfleet's interests.
                        If Commander Maddox is correct
                        there is a possibility that many
                        more beings such as yourself could
                        be constructed.</span> 

                                        DATA
                        True, but possibility is a word
                        which can encompass any number
                        of outcomes -- good and bad.

                                        PICARD
                        But if he's right, Starfleet would
                        be immeasurably enriched.

                                        DATA
                        Captain, I am a Starfleet
                        officer. Can they force me to
                        do this?

                                        PICARD
                        It's precisely because you are
                        a Starfleet officer that they can.
                        We take an oath to serve. In this
                        case this is the form your service
                        is taking.

                                        <span style="color:#C0C0C0;">DATA
                        Sir, Lieutenant La Forge's eyes
                        are far superior to human
                        biological eyes, true? 

                                        PICARD
                        Yes.

                                        DATA
                        Then why are not all human
                        officers required to have their
                        eyes replaced with cybernetic
                        implants?

        Picard is utterly at a loss for words. We can see the
        confusion on his face as he struggles for an answer to
        this unanswerable remark. Data rises with great
        dignity.

                                        DATA
                                (continuing)
                        I see. It is precisely because
                        I am not human.

                                        PICARD
                        That will be all, Mister Data.</span>
  • Secondo quanto afferma Data in una scena tagliata dello script, è stato attivato nel 2338 su Omicron Theta, è entrato in Accademia nel 2344 e si è graduato nel 2348. Queste date non coincidono con quanto stabilito in altri episodi.
  • Nello script la data dell'udienza è 42524.1, mentre nell'episodio è 42527.4.
  • Durante la festa in onore di Data per il suo addio alla Flotta Stellare, nello script sono presenti alcune battute non presenti nell'episodio. Le battute in grigio sono quelle viste nell'episodio.
                                       PULASKI
                        <span style="color:#C0C0C0;">I couldn't disagree more, but
                        we'll save that argument for
                        another day.</span>  Now listen
                        carefully. I didn't get you a
                        present -- 

                                        DATA
                        That is quite all right. None
                        was expected...

                                        PULASKI
                                (interrupting)
                        Instead I'm going to give you
                        something far more valuable -- my
                        advice. You've spent years
                        in the womb of Starfleet. Now
                        you're about to start a new life.
                        You'd be wise to consider the
                        experiences offered by
                        groundside living.

                                        DATA
                        Thank you. I will take that under
                        advisement.
                                (noticing Geordi sitting
                                 alone in a corner
                                 nursing a drink)
                        Excuse me, please. 
                                <span style="color:#C0C0C0;">(to Geordi)
                        Is something wrong?</span>
  • Nella stessa scena della festa d'addio, al termine del dialogo tra La Forge e Data nello script erano previste le seguenti battute:
        In another part of the room Riker joins Troi.

                                        RIKER
                        Deanna... does Data have...
                        do you feel anything from him?

                                        TROI
                        I can't sense anything from Data.
                        But that proves nothing. There
                        are many minds from which I can
                        read no meaning.

                                        RIKER
                        There's got to be more to him than
                        software, nets and chips.

                                        TROI
                        It is possible that Commander
                        Maddox is correct and we are
                        anthropomorphizing Data.
                        Assigning to him emotions and
                        responses which he may not have.

                                        RIKER
                        I'm not sure I see that as a
                        problem.

        Riker and Troi realize that a silence has fallen over
        the room. They look to where Maddox stands framed in
        the doorway.

                                        MADDOX
                                (sarcastically)
                        A little farewell celebration?

                                        RIKER
                                (stepping forward)
                        Yes, to which I don't recall
                        inviting you.

                                        MADDOX
                        I couldn't miss this. I can't
                        wait to hear Data's plans.

                                        DATA
                        They are currently somewhat
                        indefinite, but my programming
                        offers a number of alternatives.
                                (crossing to Wesley,
                                 and dropping an arm
                                 over the boy's
                                 shoulders)
                        I am considering teaching. I have
                        had some success with my star
                        pupil.

        The next speech is delivered by a man who really knows
        better, but can't stop himself. His anger is fueled by
        his sense of loss -- his life work is crumbling before
        his eyes because he believes that without Data he
        cannot succeed. Thus his reputation is also on the
        line.

                                        MADDOX
                        I have a better idea. Carnival
                        work. They could bill you as the
                        walking encyclopedia. Ask him
                        any question --

        The WHISTLE of the com panel interrupts him. Riker
        moves to answer.

                                        PICARD'S COM VOICE
                        Number One, Captain Louvois has
                        called. We're expected in her
                        office. Meet me in Transporter
                        Room Five.

                                        RIKER
                                (touches his insignia)
                        On my way.
                                (to Maddox)
                        I know you're just leaving. I'll
                        escort you.

        They start toward the door.
  • Dopo che Picard comunica a Data che ci sarà un'udienza per determinare se l'androide sia oppure no una proprietà della

Flotta Stellare, nello script c'è una scena ambientata nella palestra dell'Enterprise tra Riker e Picard e una ambientata nell'alloggio di Data tra Picard e l'androide che non sono presenti nell'episodio.

17   INT. ENTERPRISE GYMNASIUM

        Picard is fencing with his usual opponent. Riker
        enters. Picard continues fencing.

                                        PICARD
                        Care to try your hand, Number
                        One?

                                        RIKER
                        Another time. It's too close to
                        our real contest.

                                        PICARD
                                (exchanging blows with
                                 his opponent)
                        This isn't about you and me.

                                        RIKER
                        Isn't it? Data may be the issue,
                        but our performances are what will
                        be judged.

                                        PICARD
                                (exchanging several
                                 lightning blows with
                                 his opponent)
                        That's the nature of the
                        adversarial process.

                                        RIKER
                        Which can only work when the
                        opponents are of equal ability.

                                        PICARD
                                (turning very slowly,
                                 leaning on his sword
                                 and regarding Riker)
                        Are you suggesting that we are
                        not evenly matched?

                                        RIKER
                        No, but for Data's sake it has
                        to be said. I've been forced into
                        this, and I have only one option.
                        To give this my best effort.

                                        PICARD
                        I see.
                                (slash)
                        Then... you are here...
                                (slash)
                        to warn me...
                                (slash)
                        that you are going to do...
                                (slash)
                        Everything within your power and
                        within the boundaries of the
                        law...
                                (slash)
                        to win!

        Picard drives his opponent completely across the room.

                                        RIKER
                        Yes.

                                        PICARD
                        So am I.

        Riker exits.

18   INT. DATA'S QUARTERS

        Picard seated. He has a PADD ready to take notes.
        Data seated nearby. The travelcase still open on the
        desk behind them.

                                        PICARD
                        All right, I'm going to need to
                        know everything about you.

                                        DATA
                        Sir, all of that information is
                        stored in the Enterprise computer
                        banks.

                                        PICARD
                        I want to hear it from you.

                                        DATA
                                (cocking his head like
                                 a puzzled bird)
                        Very good, sir. Activation
                        occurred twenty-seven years ago
                        on Omicron Theta. I entered the
                        Academy in '44, and graduated in
                        '48 with honors in probability
                        mechanics and exobiology. First
                        posting...

                                        PICARD
                        Data, Data, Data, whoa, stop.
                        I could get this from the
                        computer.

                                        DATA
                        I believe I indicated that
                        earlier, sir.

        Picard rises and takes a turn around the room. Returns
        to the desk, and begins to play unconsciously with the
        objects in the travelcase.

                                        PICARD
                        I need to know how you think,
                        what you want, how you feel. What
                        drives you, motivates you.

                                        DATA
                        Drives? Motivates? Sir, may I
                        inquire as to the purpose of this
                        line of questioning?

                                        PICARD
                        We have to prove that you're a
                        sentient life-form.

                                        DATA
                                (extremely puzzled)
                        But I am not. I am a machine.

                                        PICARD
                        That's not what I need to hear.

                                        DATA
                        How can we deny the obvious?

                                        PICARD
                        We're searching for an argument
                        which will legally deny that
                        obvious fact.

                                        DATA
                        But if it is a fact how can
                        argument alter --

                                        PICARD
                        Data!

                                        DATA
                        Sir?

                                        PICARD
                        Stop babbling.
                                (rewinding the threads
                                 of his fast-tattering
                                 patience)
                        The law recognizes many things
                        as people that aren't possessed
                        of flesh and blood. It's a little
                        legal fiction, you see.

                                        DATA
                        I am beginning to understand why
                        Shakespeare wrote, let us kill
                        all the lawyers.

        Picard reseats himself, but we can tell from his weary
        expression that this is going to be a long session.
  • Mentre Riker sta visionando gli schemi dei circuiti di Data, nello script era previsto che in sottofondo ci fosse la dettatura del suo diario personale.
        A schematic appears flagged with Top Secret. Need to
        Know.

                                        RIKER (V.O.)
                        Personal log. Zero three hundred.
                        I should be resting. Instead I
                        continue to prepare for a duty
                        I do not wish to perform. Truth
                        should not be reduced to a prize
                        in a battle of wills and words.

        Riker is suddenly arrested by something he sees on a
        screen. His expression is first one of excitement as
        he realizes he now has the means to win this case.
        Then bleak sadness as he realizes the import of his
        victory.

        He punches off the recorder, his expression bleak and
        exhausted.
  • Il dialogo presente nello script tra Guinan e Picard, pur arrivando alla medesima conclusione, è piuttosto differente da quello visto nell'episodio.
21   INT. TEN-FORWARD

        The lounge is deserted, lights very low creating the
        implication that it is very late. Picard is seated at
        a table facing out the windows. An empty glass stands
        before him. He is turning it, turning it, turning it.
        His expression is death weary and very sad. GUINAN
        is at the bar puttering, but never taking her eyes off
        that solitary figure. Finally she can stand it no
        longer. Drawing two drinks she slides from behind the
        bar and crosses to him.

                                        GUINAN
                        You should get some sleep.

                                        PICARD
                        I've lost, and I'm not even sure
                        I mind. Data is a machine. But
                        there is something bothering me.
                        Something I'm missing. Or is it
                        just wounded pride that I've lost
                        and in front of her.

                                        GUINAN
                        What is it that lies between you?

                                        PICARD
                                (waving it aside)
                        Ancient history.

                                        GUINAN
                        Unfortunately the past always
                        resonates in the present, and
                        decisions made today reach into
                        the future.

                                        PICARD
                                (Drumming fingers on
                                 the table, abruptly
                                 he decides to tell her.
                                 It emerges in sharp
                                 staccato.)
                        The Stargazer court-martial. It
                        should have been a routine
                        hearing. Yes, I had lost my ship,
                        but my actions were entirely
                        justified.
                        Phillipa was assistant to the
                        prosecution. She dug up every
                        obscure case and citation and the
                        panel hammered at me for three
                        days. It damn near ended my
                        career. It did end us. She's
                        enjoying this situation. She
                        knows I disapprove of the
                        adversarial system. Now she's
                        forced me into active
                        participation, and she's both
                        pleased and angered to see me fail.

                                        GUINAN
                        Emotions. They're such slippery,
                        contradictory things. It's a
                        wonder any of us ever crawled out
                        of the oceans, or swung down out
                        of the trees.

                                        PICARD
                                (pushing back his chair)
                        Well, there's only one thing to
                        do. I go to her in the morning,
                        and we discuss a deal.

                                        GUINAN
                                (thoughtfully studying
                                 her hands)
                        I had heard a lot about you before
                        I joined the Enterprise. About
                        how Picard was a man who never
                        knew when to lie down and admit
                        he was beat.

                                        PICARD
                        I have to salvage at least some
                        of Data's rights. If Data agrees
                        to undergo Commander Maddox's
                        procedure we can get out of this
                        hearing before he's declared the
                        property of Starfleet command.

                                        GUINAN
                        If Commander Maddox is successful
                        in disassembling and reassembling
                        Data, what has he gained?

                                        PICARD
                        The ability to build another.
                        A hundred others, a thousand.

                                        GUINAN
                        To do what?

                                        PICARD
                        Explore for us. Enter the
                        dangerous situations.

                                        GUINAN
                        All those future Datas risking
                        their lives for the people who
                        created them.

                                        PICARD
                                (very intent)
                        You said something earlier about
                        decisions today.

                                        GUINAN
                        Having implications for the
                        future.

                                        PICARD
                        Precedent! This case will set
                        the precedent for all the future
                        Datas. It will determine their
                        status, and they'll all be
                        property.

                                        GUINAN
                        There is an ancient word for it -- slavery.

                                        PICARD
                                (very excited)
                        Not a word we want back in our
                        vocabulary.

        They each lift a glass and toast each other.

                                        GUINAN
                        Good luck, sir.

        They drink.
  • Nello script, durante la parte finale dell'udienza, era prevista una parte in cui Maddox parlava degli sviluppi futuri del progetto di clonare Data, nel quale serve su un piatto d'argento a Picard lo spunto per parlare del pericolo di creare una nuova specie di schiavitù nella Flotta Stellare. Le parti in grigio sono presenti nell'episodio.
                                        <span style="color:#C0C0C0;">PICARD
                        And now you're proposing to
                        dismantle him. (re: Data)

                                        MADDOX
                        So I can rebuild him and construct
                        more!

                                        PICARD
                        How many more?

                                        MADDOX
                        Hundreds, thousands. There's no
                        limit.</span> 

                                        PICARD
                        And do what with them?

                                        MADDOX
                        Use them.

                                        PICARD
                        How?

                                        MADDOX
                        As effective units on Federation
                        ships. As replacements for
                        humans in dangerous situations.
                        So much is closed to us because
                        of our fragility. But they...

                                        PICARD
                                (interrupting; he picks
                                 up an object and throws
                                 it down a disposal
                                 chute)
                        Are expendable.

                                        MADDOX
                        It sounds harsh but to some
                        extent, yes.

                                        PICARD
                        Are you expendable, Commander
                        Maddox? Never mind.
                        <span style="color:#C0C0C0;">A single Data is a curiosity, a wonder,
                        but a thousand Datas, doesn't that
                        become a new race? And aren't
                        we going to be judged as a species
                        about how we treat these creations?</span>
                        If they're expendable, disposable, aren't we?
                        <span style="color:#C0C0C0;">What is Data?</span> 
  • Nel dialogo finale tra Riker e Data è stata omessa una serie di battute presenti nello script, in grigio i dialoghi presenti nell'episodio.
                                        <span style="color:#C0C0C0;">RIKER
                                (in agony just
                                 remembering)
                        I could have cost you your life!</span>

                                        DATA
                                (moving in, and seating
                                 himself opposite Riker)
                        Yes, that is true, but
                        Commander... Will, I have learned
                        from your experience.

                                        RIKER
                        What could you have possibly
                        learned from this kind of ordeal?

                                        DATA
                        That at times one must deny their
                        nature, sacrifice their own
                        personal beliefs to protect
                        another.
                        <span style="color:#C0C0C0;">Is it not true that had
                        you refused to prosecute, Captain
                        Louvois would have ruled summarily
                        against me?</span> 


Riferimenti

Episodi

Quante volte…

Pagine che portano qui

Pagine prive di categorie
Basi stellari
Cast
Cast - B
Cast - G
Cast - M
Classi navali
Conflitti che coinvolgono la Federazione
Elenchi semantici
    Episodi
    Episodi della Serie Classica
    Episodi di Picard
    Episodi di The Next Generation
    Episodi di Voyager
    Eventi Trek
    Flotta Stellare
    Giochi
    Installazioni
      Migrazione parziale a DT
      Nuovo box HT
      Pages using DynamicPageList3 parser function
      Pagine con errori di script
      Template di Contenuto
      The Next Generation


      Collegamenti esterni

      Informazioni sulla migrazione automatica

      Pagina originariamente generata nell'istante con informazioni dal database di HyperTrek aggiornato nell'istante

      • hypertrek:db.ultimamodifica=
      • wikitrek:pagine.elaborata=
      • hypertrek:pagine.idpagina=2589
      • hypertrek:pagine.tag=tng035
      • hypertrek:pagine.idsezione=21